مزایاوعوارضعمللیپوماتیک

مزایا و عوارض عمل لیپوماتیک

لیپوماتیک نوعی عمل زیبا سازی و پیکر تراشی بدن می باشد که افراد مختلف با انجام این عمل، به اندام رویایی و دلخواه خود دست می یابند. همانند جراحی های زیبایی دیگر، عمل لیپوماتیک نیز مزایا و عوارض خود را دارد؛ اما آیا مزایای عمل لیپوماتیک نسبت به روش های دیگر پیکر تراشی بهتر است؟ عوارض احتمالی عمل لیپوماتیک در چه صورتی ممکن است خود را نشان دهد؟ در این مقاله مزایا و عوارض احتمالی عمل لیپوماتیک را به طور کامل و جامع برای شما گفته ایم.

 

عمل لیپوماتیک

همانطور که در مقاله عمل لیپوماتیک چیست؟ گفتیم، لیپوماتیک یکی از بهترین روش های پیکر تراشی می باشد که با آن میتوان به اندام رویایی و دلخواه خود دست یافت. در واقع عمل لیپوماتیک نسل پیشرفته و تغییر یافته لیپوساکشن است که نسبت به آن عوارض کمتری دارد.

عمل لیپوماتیک نوعی عمل زیبا سازی بدن می باشد که سبب دفع چربی اضافی از نقاط حجیم بدن می شود. همچنین سلول ‌های چربی مکیده شده توسط دستگاه لیپوماتیک می تواند به عنوان پرکننده تزریقی در قسمت ‌های دیگر بدن مانند سینه، لگن، صورت و … استفاده شود.

در نگاه اول ممکن است عمل لیپوماتیک، همان لیپوساکشن به نظر برسد، اما به علت فناوری مورد استفاده در لیپوماتیک برای دفع چربی، این جراحی باعث آسیب بافتی کمتر، یکنواختی چربی زیر پوست، ظاهر بهتر پوست و اثر ماندگارتر می ‌شود و تفاوت بسیاری با لیپوساکشن دارد.

مزایای عمل لیپوماتیک

  • یکی از بهترین روش های پیکرتراشی و روشی ایمن برای فرم دهی به اندام، عمل لیپوماتیک می باشد که بافت چربی ‌ها را به‌ صورت مکانیکی می شکند و سبب کاهش ریسک آمبولی می شود.
  • امنیت عمل لیپوماتیک بسیار است و آسیبی به بافت پوست نمی زند؛ چرا که در صورت روبرو شدن لوله های کانولا با بافت ‌هایی غیر از چربی، سیستم حفاظتی دستگاه اجازه ادامه کار را نمی ‌دهد.
  • روش لیپوماتیک نسبت به روش های دیگر، درد کمتری دارد.
  • یکی از مهم‌ ترین مزایای‌ لیپوماتیک، لیفت نسبی پوست می باشد.
  • کوتاه بودن زمان عمل در لیپوماتیک و قابلیت مشاهده نتیجه لیپوماتیک به صورت آنی، از دیگر ویژگی های عمل لیپوماتیک می باشد.
  • کم هزینه بودن استفاده از این روش در مقایسه با روش‌های دیگر نیز، از مزایای لیپوماتیک است.
  • عمل لیپوماتیک در مقایسه با جراحی لیفت و عمل ابدومینوپلاستی، دوره نقاهت کوتاه تری دارد. برای مطالعه بیشتر در مورد عمل ابدومینوپلاستی، می توانید به مقاله موجود در سایت ما مراجعه کنید.

عوارض احتمالی عمل لیپوماتیک

در مقاله مراقبت های قبل و بعد از عمل لیپوماتیک گفتیم انتخاب پزشک با تجربه و ماهر از مهم ترین کارها قبل از انجام عمل لیپوماتیک می باشد، همچنین در آن مقاله از اهمیت انجام مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک نیز گفتیم؛ چرا که با رعایت این موارد، ریسک بروز مشکلات و عوارض تا حد بسیار زیادی کاهش می ‌یابد. معمولا این عوارض زمانی ایجاد می ‌شوند که فرد به‌ دلیل اشتباهات پزشکی یا مراقبتی، درگیر شرایطی خاص شود.

عوارض احتمالی عمل لیپوماتیک به شرح زیر است:

  • از جمله عوارض نادری که ممکن است در برخی از افراد رخ بدهد، بروز کلیوئید زخم و اسکار هایپرتروفیک است.
  • بعد از انجام عمل لیپوماتیک احتمال از بین رفتن حس در سطح پوست به صورت موقت وجود دارد.
  • به ‌دلیل آسیب به بافت زیرین پوست، اکثر افراد دچار تورم و کبودی موقتی در محل لیپوماتیک شده می شوند که معمولا این عوارض پس از گذشت یک الی سه ماه بهبود پیدا می ‌کند.
  • اگر از گن مناسب استفاده نشود و به صورت مرتب ماساژ صورت نگیرد و همچنین اگر عمل لیپوماتیک توسط پزشک غیر متخصص یا با دستگاه غیر حرفه ‌ای انجام شود، ناهمواری پوست می تواند اتفاق بیفتد.
  • یکی از عوارضی که به دلیل عمل لیپوماتیک می تواند در بدن ایجاد شود، عدم تقارن در بدن است که دلایلی مختلفی دارد: پزشک غیر متخصص، کاهش وزن ناگهانی بعد از لیپوماتیک، خطای دید در ناحیه‌ ای خاص به ‌دلیل رنگ پوست یا حجم عضلات در آن محدوده.
  • از عوارض رایج عمل لیپوماتیک می توان به سروما (مایعات موجود در بدن) و هماتوم (لخته خون) اشاره کرد. در بعضی از افراد، با جمع شدن این عوارض در زیر پوست، سبب ایجاد درد زیادی در آن ناحیه می شود.

از عوارض این مشکل شامل عدم تقارن، کاهش چسبندگی پوست و بافت به همراه درد می شود که اگر شدت آن زیاد باشد پزشک متخصص باید جراحی کوچکی انجام دهد؛ اما اگر شدت آن کم باشد، به ‌وسیله سرنگ و ایجاد برش در ناحیه‌ پوست بهبود پیدا می ‌کند.

  • یکی دیگر از عوارض احتمالی که در همه جراحی ها وجود دارد، عفونت است که با رعایت کلیه پروتکل ‌های بهداشتی محیط و مصرف آنتی بیوتیک ‌های تجویز شده توسط پزشک، احتمال بروز عفونت کم می شود.
  • یکی از اتفاقاتی که نادر است و ممکن است اتفاق بیفتد، آلرژی به داروی بی‌هوشی می باشد که مشکلاتی مثل سرگیجه، تهوع، گیجی و برخی عوارض دیگر را ایجاد می ‌کند. قبل از عمل لیپوماتیک فرد باید تمامی حساسیت های دارویی خود را با پزشک در میان بگذارد تا پزشک متخصص به درستی تصمیم بگیرد.

 

آیا لیپوماتیک خطر نکروز دارد؟

عدم خون رسانی به بافت پوست سبب نکروز می شود. در حالت کلی می توان گفت ریسک نکروز در لیپوماتیک وجود دارد و بروز آن بستگی به عملکرد پزشک و واکنش بدنی بیمار دارد؛ در صورت عدم وجود سابقه بیماری در فرد و توجه به مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک مانند تحرک بدنی (طبق دستور پزشک)، انجام ماساژ، باز کردن گن طبی در زمان‌ بندی ‌های مشخص، احتمال خطر ابتلا کم است. در این مورد باز هم مراقبت های بعد از عمل لیپوماتیک و پزشک با تجربه و ماهر موثر است.

آیا لیپوماتیک خطر آمبولی دارد؟

آمبولی زمانی رخ می دهد که هر چیزی مثل مایع یا گاز وارد عروق خونی فرد شود؛ در واقع در تمامی جراحی های تهاجمی زیبایی و درمانی، ریسک بروز آمبولی وجود دارد. عمل لیپوماتیک هم مانند جراحی های دیگر ریسک آمبولی دارد اما عارضه رایج و شایعی برای آن نیست و تنها احتمال آن وجود دارد.

 

یکی از بهترین پزشک های حال حاضر برای عمل لیپوماتیک، دکتر وحید عین آبادی در شیراز می باشد که می توانید برای جراحی به کلینیک ایشان در شهر شیراز مراجعه کنید.