مراقبتهایقبلوبعدازعملبینی

مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی

روزانه صدها نفر جراحی زیبایی بینی را انجام می دهند یا صدها نفر در فکر انجام عمل بینی هستند؛ اما مهم ترین چیزی که این افراد باید بدانند، مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی می باشد. اینکه قبل از عمل بینی چه چیز هایی نباید مصرف شود و بعد از آن بهتر است چه کارهایی انجام شود. در این مقاله به طور کامل مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی را برای شما گفته ایم.

عمل بینی

عمل بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی می باشد که می تواند بر نحوه عملکرد بینی تاثیر بگذارد و ظاهر شما را تغییر بدهد. همچنین عمل بینی می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، نیز انجام شود.

با توجه به نوع بینی گوشتی و استخوانی و مدل بینی خواسته شده، روش های جراحی بینی می تواند متفاوت باشد؛ اما مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی در همه ی آن ها یکسان است و باید رعایت شود.

دقت کنید حتما عمل بینی خود را به دست یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر بسپارید. یکی از بهترین پزشکان در شیراز، دکتر وحید عین آبادی می باشد که می توانید برای عمل بینی خود به کلینیک ایشان مراجعه کنید.

برای مطالعه ی کامل در مورد عمل بینی و رینوپلاستی می توانید به مقاله عمل بینی، روش های آن و انواع مدل بینی و رینوپلاستی چیست؟ مراجعه کنید.

 

مراقبت‌ های قبل از عمل بینی

قبل از اقدام به جراحی عمل، بیمار باید از یکسری نکات مهم در خصوص آن آگاهی کامل داشته باشد؛ لذا توجه به این موارد می ‌تواند در نتیجه بهتر از عمل بینی و همچنین جراحی راحت ‌تر بیمار موثر باشد.

مراقبت های قبل از عمل بینی شامل موارد زیر می شوند:

انتخاب جراح بینی: می توان گفت اولین و مهم ‌ترین نکته، انتخاب یک جراح خوب و با تجربه برای انجام عمل بینی می باشد زیرا تاثیر بسیار زیادی بر روی نتیجه دلخواه جراحی دارد.

انجام آزمایشات لازم: فرد باید پس از انتخاب جراح و جلسه مشاوره با آن، آزمایشات لازم را قبل از جراحی بینی انجام دهد و نتیجه آن را قبل از عمل بینی به پزشک نشان بدهد.

گرفتن عکس بینی: توصیه می شود فرد قبل از عمل بینی، از بینی خود عکس بگیرد که می تواند با مراجعه به آتلیه ‌های مخصوص برای انجام این کار، عکس مورد نظر خود را بگیرد.

عدم مصرف دخانیات و الکل: فرد باید حداقل به مدت دو هفته قبل از عمل، از مصرف دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی پرهیز نماید.

عدم مصرف داروهای رقیق کننده خون: فرد باید از دو هفته قبل از جراحی از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند آسپرین ‌ها و بروفن خودداری کند.

سابقه بیماری خاص: اگر فرد سابقه بیماری خاصی دارد و یا داروی خاصی مصرف می کند، قبل از عمل بینی حتما باید این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارد.

توصیه‌ های روز عمل: فرد در روز عمل حتما ناشتا به بیمارستان و یا کلینیک مراجعه کند و از همراه داشتن وسایل اضافه نیز خودداری نماید.

مهم ترین مراقبت ‌های بعد از عمل بینی

در زیر به بخشی از مهم ‌ترین مراقبت‌ های بعد از عمل بینی که باید رعایت شود، اشاره شده است:

خودداری از انجام ورزش و فعالیت ‌های سنگین: فرد باید به مدت حداقل یک هفته استراحت کند و از انجام فعالیت‌ های سنگین و ورزش خودداری نماید؛ چرا که این کار می ‌تواند باعث خونریزی و همچنین افزایش کبودی و ورم بینی بشود.

برداشتن آتل بینی بعد عمل: بعد از گذشت یک هفته فرد باید برای کشیدن بخیه ‌ها و برداشتن آتل بینی به مطب پزشک خود مراجعه کند.

سر خود را بالا نگه دارد: در هنگام استراحت فرد باید سر خود را بالاتر از بدن قرار بدهد که برای این کار می ‌تواند از دو بالش در زیر سر خود استفاده کند.

زدن چسب بینی: چسب بینی تا یک ماه بعد از عمل به صورت مداوم باید استفاده شود و برای استفاده مجدد و صحیح از آن، فرد باید آموزش ‌های لازم را ببیند.

اجتناب از خوردن غذا های سفت: فرد باید از خوردن غذا های خشک که نیاز به جویدن زیاد دارد در طول دوران نقاهت خودداری کند و در این مدت بهتر است از نوشیدنی ‌های مقوی و آب بیشتری استفاده نماید.

کبودی و التهاب بعد از عمل بینی: این امر کاملا طبیعی است و با گذشت زمان به طور کامل برطرف می شود، اما برای بهبودی سریع‌ تر می‌ توان از کمپرس سرد استفاده کرد.

مهم ترین سوالات بعد از عمل بینی

از کجا متوجه شویم که نتیجه جراحی بینی خوب شده است؟

بعد از ۶ ماه تا یکسال باید نتیجه عمل بینی را ببینید چرا که بعد از عمل، بینی ورم و التهاب دارد و مدت زمانی طول می کشد تا ورم و التهاب آن کاملا از بین برود. لذا برای دیدن نتیجه نهایی باید کاملا صبور باشید و دچار نگرانی نشوید.

مزیت های عمل بینی چیست؟

با انجام جراحی بینی، نه تنها شکل و زاویه بینی اصلاح می شود و فرد به چهره ‌ای زیباتر دست می ‌یابد، بلکه پس از داشتن یک چهره زیبا و جذاب به طور قطع اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می ‌کند و در زندگی اجتماعی وی تاثیر بسیاری می‌ گذارد.

بعد از عمل بینی چه چیزی می توانیم مصرف کنیم؟

توصیه می ‌شود بعد از جراحی بینی مایعات و آب فراوان مصرف کنید و بهتر است در طول دوره نقاهت از غذا های آبکی مانند سوپ، ماست و خوراکی ‌های نرم بیشتر استفاده کنید. مهم‌ ترین بخش در تغذیه بعد از عمل بینی، مصرف نکردن نمک در غذا ها می ‌باشد.

بعد از برداشتن قوز بینی احساس درد خواهم داشت؟

در این خصوص اصلا نگران نباشید، شما هیچ دردی را بعد از جراحی احساس نخواهید کرد. البته ممکن است کمی حساسیت داشته باشید که کاملا طبیعی است و با گذشت زمان و به سرعت بهبود پیدا می ‌کند.

آیا افتادگی نوک بینی بعد از عمل ممکن است؟

با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی و همچنین تکنیک ‌های جدیدی که در این زمینه پزشکان از آن استفاده می ‌کنند، احتمال افتادگی در نوک بینی به شدت کاهش یافته است. به عبارت دیگر با تقویت بافت و غضروف های بینی احتمال بروز این مشکل بسیار کم است.

 

یکی از بهترین پزشک های حال حاضر برای عمل بینی، دکتر وحید عین آبادی در شیراز می باشد که می توانید برای جراحی بینی به کلینیک ایشان در شهر شیراز مراجعه کنید.