مراقبتهایعملبینی

عمل بینی یکی از محبوب ترین جراحی های زیبایی است که بسیاری از افراد برای بهبود ظاهر و افزایش اعتماد به نفس خود انجام می دهند. با این حال، برای داشتن نتایج بهتر و کمترین احتمال عوارض باید به مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی توجه کرد. در این مقاله، به بررسی مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی پرداخته ایم.

دوره نقاهت بعد از عمل بینی

دوره نقاهت بعد از جراحی بینی به مدت یک تا دو هفته است و ممکن است برای برخی بیماران سخت باشد. در این دوره، شما با عوارضی مانند ورم، کبودی، درد و خشکی بینی مواجه خواهید شد. با این حال، با رعایت مراقبت های پزشکی و صبر و شکیبایی، می توانید بهبودی سریعتری را تجربه کنید و از عوارض کمتری رنج ببرید.
در این دوره، نتایج نهایی پشت التهاب و ورم بینی پنهان شده است و با کمتر شدن میزان کبودی و ورم، شاهد نمایان شدن نتایج اصلی خواهید بود. بنابراین، برای به دست آوردن نتایج بهتر و سریعتر، باید به رعایت مراقبت های پزشکی اهمیت داده و صبور باشید. همچنین، اگر به هر گونه عوارضی مانند درد، ورم، کبودی یا خشکی بینی مبتلا شدید، باید به پزشک خود مراجعه کرده و درمان مناسب را انجام دهید.

خواندن مقاله زیر هم به شما توصیه می شود.

بهترین جراح بینی در شیراز

مراقبت های قبل از عمل بینی

عمل بینی یکی از جراحی های زیبایی پرطرفدار است، اما برای داشتن یک دوره بهبودی موثر، باید مراقبت های قبل از عمل را رعایت کرد. در این بخش به نکاتی که باید قبل از عمل بینی رعایت کنید، اشاره می کنیم.

-    از دو هفته قبل از عمل، باید از استفاده از آسپرین و داروهایی که ممکن است بر روند بیهوشی تاثیر بگذارند، مانند داروهای ضد التهاب و رقیق کننده خون خودداری کنید.

-    حداقل ۲ هفته قبل از عمل جراحی بینی، از مصرف دخانیات و نیکوتین پرهیز کنید. این مواد باعث تنگ شدن رگهای خونی و اختلال گردش خون می شوند.

-    حداقل ۸ ساعت قبل از انجام عمل حراجی بینی باید از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید.

-    روز قبل از عمل، باید به میزان کافی آب بنوشید. این کار باعث آبرسانی خوب به بدن شما می شود و سرگیجه بعد از عمل را کاهش می دهد.

-    شب قبل از عمل، دوش بگیرید و هر گونه آرایش و لوسیون را از صورت خود پاک کنید. این کار به ریلکس شدن شما کمک می کند.

-    اگر لاک ناخن دارید، حتما قبل از عمل جراحی بینی آن را پاک کنید.

-    راه های رسیدن به محل کلینیک یا بیمارستانی که قرار است بروید را بررسی کنید تا در روز عمل استرس نداشته باشید.

-    در روز عمل، نباید زیورآلاتی همراه خود داشته باشید.

-    در روز عمل، از خوردن و آشامیدن جدا خودداری کنید.

-    فراموش نکنید که باید آزمایش و مدارک پزشکی خود را در روز عمل به همراه داشته باشید.

در نهایت، بهترین راه برای داشتن یک دوره بهبودی موثر، مشاوره با پزشک خود است. اطلاعات دقیق تر در مورد مراقبت های قبل از عمل بینی را از پزشک خود بپرسید و اگر هرگونه سوالی دارید باید با ایشان در میان بگذارید. با رعایت تمامی مراقبت های قبل از عمل بینی، می توانید بهترین نتیجه را از این عمل جراحی زیبایی بدست آورید.

مراقبت های بعد از عمل بینی

جراحی بینی یکی از جراحی های پرطرفدار و رایج است که برای بهبود عملکرد تنفسی یا بهبود ظاهر بینی انجام می شود. برای دستیابی به نتیجه بهتر و سریعتر از عمل، باید به مراقبت های بعد از عمل جراحی بینی توجه ویژه داشته باشید.

استراحت کافی

بیست و چهار ساعت اول بعد از جراحی باید کاملا استراحت کنید و فعالیت بدنی را با پیاده روی در مسافت کوتاه آغاز کنید. از انجام فعالیت های سنگین مانند ورزش یا بلند کردن اشیاء سنگین باید خودداری کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب و خودداری از آفتاب

از قرار گرفتن زیر نور مستقیم خورشید تا حد امکان باید خودداری شود و در صورت لزوم حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 30 استفاده کنید.

شستشوی دهان


حتما از مسواک نرم برای شستن دندان ها استفاده کنید.

خودداری از سیگار و الکل

از استعمال سیگار و دخانیات تا چند هفته بعد از جراحی باید خودداری شود، چرا که نیکوتین موجود در سیگار می تواند روند ترمیم و بهبودی را به تاخیر بیندازد. مصرف مشروبات الکلی را تا حد امکان محدود کنید، چرا که الکل می تواند احتمال خونریزی را افزایش دهد.

خودداری از دستکاری کردن بینی

از دستکاری کردن بینی یا حتی نفس کشیدن از راه بینی به مدت حداقل یک هفته خودداری کنید، این کار نه تنها گرفتگی بینی را برطرف نمی کند، بلکه باعث افزایش ورم و التهاب بینی نیز خواهد شد.

حفظ وضعیت سر

سر باید تا حد امکان بالا نگه داشته شود و هنگام خوابیدن حتما از یک تا دو بالشت استفاده کنید. این کار به جلوگیری از ورم و التهاب بینی کمک می کند.

خودداری از فشار به بینی

از حرکاتی مانند خم شدن یا بلند کردن اجسام سنگین که باعث فشار آمدن به بینی و افزایش ورم می شوند، باید خودداری شود. همچنین، عطسه کردن، به طوری که دهان خود را باز نگه دارید، می تواند فشار به بینی را کاهش دهد.

تغذیه سالم

از خوردن غذاهای سفت که به جویدن نیاز دارند، خودداری کنید و غذاهای نرم مانند سوپ و پوره سیب زمینی را در رژیم غذایی خود قرار دهید. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین C و پروتئین به ترمیم و بهبودی هر چه سریع تر بینی کمک می کند.

مصرف داروها به دستور پزشک

آنتی بیوتیک ها و تمام داروهای تجویز شده توسط پزشک را به موقع و طبق دستور مصرف کنید تا جلوی بروز عوارض احتمالی گرفته شود.

استحمام با احتیاط

اسپلینت داخل بینی به هیچ عنوان نباید خیس شود، به همین خاطر می توانید برای استحمام از دوش دستی استفاده کنید.

خودداری از سفر با هواپیما

توصیه می شود تا هفت روز بعد از جراحی، از مسافرت های طولانی با هواپیما خودداری کنید، چرا که فشار هوایی می تواند به ترمیم بینی آسیب برساند.

در نهایت، برای بهترین نتیجه پس از جراحی، به مراقبت های گفته شده توجه کنید و در صورت بروز هرگونه علائم غیرطبیعی به پزشک خود مراجعه کنید.

خواندن مقاله زیر هم به شما توصیه می شود.

مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی

شما می توانید جهت انجام عمل جراحی بینی در شیراز، به دکتر وحید عین آبادی مراجعه کنید.