جایبخیهعملماموپلاستیودرمانآن

جای بخیه عمل ماموپلاستی و درمان آن

عمل ماموپلاستی به دلایل مختلف و با روش های متفاوتی انجام می شود. در این بین جای بخیه عمل ماموپلاستی باعث نگرانی افرادی که قصد انجام عمل ماموپلاستی دارند، می شود. اینکه آیا جای بخیه عمل ماموپلاستی باقی می ماند؟ راه های پیشگیری و درمان جای بخیه عمل ماموپلاستی چیست؟ در این مقاله از پیشگیری و روش های درمان جای بخیه عمل ماموپلاستی گفته ایم.

 

عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی یک جراحی زیبایی برای خانم ‌ها می باشد که سبب تغییر حجم سینه ‌ها و زیباتر کردن آن ها می شود. عمل ماموپلاستی تنها برای زیبایی و تناسب اندام انجام نمی شود، بلکه این عمل را می ‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه ‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه ‌ها نیز انجام داد.

بانوانی که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه ‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه هایی خوش‌ فرم ‌تر داشته باشند، می توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل ماموپلاستی می توانید به مقاله ماموپلاستی چیست؟ مراجعه کنید.

یکی از بهترین پزشکان در شیراز، دکتر وحید عین آبادی می باشد که می توانید برای عمل ماموپلاستی خود به کلینیک ایشان مراجعه کنید.

آیا جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی باقی می ‌ماند؟

در مقاله مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی گفتیم مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی می ‌توانند نقش به سزایی در ترمیم جای زخم‌ های به جا مانده از عمل داشته باشند؛ اما به طور کلی جای زخم یا بخیه عمل ماموپلاستی به هیچ وجه مثل سابق نخواهد شد. میتوان گفت فقط میزان جراحت وارده و جای بخیه باقی مانده از عمل می ‌تواند متفاوت و متغیر باشد.

به هر حال در زمان عمل ماموپلاستی، پوست جراحت می بیند و برش می خورد؛ در واقع برای ترمیم کامل آن، زمان زیادی لازم است طی شود. همانگونه که جای یک زخم کوچک روی انگشت می تواند تا سال ها باقی بماند، جای بخیه عمل ماموپلاستی نیز به علت ایجاد برش ‌های عظیم، می تواند بر روی پوست باقی بماند. در حالت کلی، جای بخیه ها و زخم‌ های ناشی از عمل ‌ها تا بهبودی کامل، مراقبت ‌های خاص خود را می ‌طلبد.

 

فرم جای بخیه بعد از ماموپلاستی به چه صورت است؟

می توان گفت جای بخیه عمل ماموپلاستی در روش و تکنیک های مختلف متفاوت است اما معمولا به صورت یک برش برجسته روی پوست می باشد. این برش رنگ صورتی یا قرمز دارد و در ابتدا ممکن است کمی هم ملتهب باشد.

بعد از گذشت مدتی که زخم ناشی از عمل ماموپلاستی جوش می ‌خورد، رنگ آن تیره ‌تر می‌ شود و کم کم هم سطح سایر قسمت ‌های پوست می شود. اما همانطور که گفتیم از بین رفتن جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی، به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

آیا احتمال بدتر شدن جای بخیه عمل ماموپلاستی وجود دارد؟

سیستم ایمنی بدن برای بهبود زخم‌ های ناشی از عمل ماموپلاستی تلاش می‌ کند اما اگر فرد بعد از عمل ماموپلاستی برخی از فاکتور ها را رعایت نکند یا دستورات پزشک را مورد توجه قرار ندهد، احتمال بدتر شدن جای زخم عمل ماموپلاستی وجود دارد. برخی از عوامل موثر در این زمینه به شرح زیر می باشد:

  • کبود کردن جای زخم‌ با تحریک آن
  • ماساژ سینه‌ ها به شکل اشتباه
  • خاراندن یا خراشیدن ناحیه زخم
  • مصرف دارو هایی که مانع از بسته شدن زخم می ‌شوند.

همچنین کشیدن بخیه ها بدون اطلاع پزشک، روند بهبود زخم ‌ها را با مشکل مواجه می ‌کند. پزشک بعد از ماموپلاستی، اقدامات مراقبتی بعد از آن را به فرد می گوید و در مورد زمان کشیدن بخیه ها با بیمار هماهنگ می کند.

برای مطالعه در مورد اقدامات مراقبی بعد از عمل ماموپلاستی می توانید به مقاله موجود در سایت ما مراجعه کنید.

درمان جای بخیه عمل ماموپلاستی

در حالت کلی لازم است بیمار چند روز بعد از عمل ماموپلاستی از پانسمان ‌ها و سوتین های طبی استفاده کند و به توصیه پزشک خود برای بهبود جای زخم ها عمل کند. اما برخی از مهم ‌ترین روش ‌های پیشنهادی به شرح زیر می باشد.

 

ماساژ جای بخیه عمل ماموپلاستی

اگر به صورت صحیح و با نوک انگشتان، جای بخیه به صورت عمودی و سپس به شکل افقی ماساژ داده شود، سبب تحریک تولید کلاژن زیر پوست می شود و به تسکین درد و خارش احتمالی ناشی از جای جراحی کمک می ‌کند.

 

استفاده از بانداژ سیلیکونی یا ژل ‌ها و پماد های مخصوص زخم

استفاده از ورقه های سیلیکونی روی زخم، موجب آبرسانی پوست می ‌شود و با افزایش خاصیت ارتجاعی پوست به بهبود جای بخیه عمل ماموپلاستی کمک می‌ کند.

همچنین پمادهای حاوی زینک و برخی از ژل‌ ها مانند کرم مدرما در بهبود جای بخیه موثر هستند که بعد از بهبود زخم، به صورت روزانه باید این ژل‌ ها را مورد استفاده قرار داد.

 

استفاده از پانسمان‌های مخصوص یا Embrace dressings

این نوع پانسمان ها توسط سازمان غذا و داروی ایالات متحده تایید شده ‌اند و بعد از بستن برش ‌های جراحی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این پانسمان ‌ها با جمع کردن لبه ‌های زخم روند بهبود را سرعت می بخشند و باعث کاهش احتمال باقی ماندن جای بخیه بعد از عمل ماموپلاستی می شوند.

 

لیزر درمانی یا Fractionated lasers

این راهکار برای زمانی مناسب است که بعد از مدت زیادی، تیرگی یا جای زخم بخیه عمل ماموپلاستی از بین نرود. در این روش، با استفاده از لیزرهای میکروسکوپی تمام جاهای زخم باقی مانده از عمل ماموپلاستی هدف قرار داده می شود و هر دو لایه درم و اپیدرم درمان می شود؛ در واقع بافت جای زخم یا بخیه بعد از عمل ماموپلاستی را به طور کلی از بین می ‌برد.

 

استفاده از کرم ضد آفتاب

اشعه فرابنفش سینه ها را تحت تأثیر خود قرار می دهند و موجب تیره تر شدن بافت بخیه عمل ماموپلاستی می شوند، حتی اگر به صورت مستقیم هم در معرض تابش خورشید قرار نداشته باشند. لذا بهتر است برای بهبود جای بخیه عمل ماموپلاستی از ضد آفتاب ‌های دارای SPF ۳۰ و بالاتر استفاده شود.

توجه داشته باشید تمامی این راهکار ها بسته به پزشک شما می تواند متفاوت باشد؛ پس اول از همه به توصیه های پزشک خود عمل کنید.

 

یکی از بهترین پزشک های حال حاضر برای عمل ماموپلاستی، دکتر وحید عین آبادی در شیراز می باشد که می توانید برای جراحی به کلینیک ایشان در شهر شیراز مراجعه کنید.