مراقبتهایقبلوبعدازعملماموپلاستی

مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی

بانوان، بسیار به ظاهر اندام خود اهمیت می ‌دهند و با عمل ماموپلاستی یا همان کوچکتر کردن سینه ها، به اندام مورد نظر خود دست می یابند.

اما مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی تأثیر مستقیمی بر نتیجه‌ جراحی می ‌گذارد و بسیار قابل اهمیت است. در این مقاله سعی کرده ایم

تمامی نکات لازم برای مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی را برای شما عزیزان بیان کنیم.

عمل ماموپلاستی

ماموپلاستی یک جراحی زیبایی برای خانم ‌ها می باشد که سبب تغییر حجم سینه ‌ها و زیباتر کردن آن ها می شود. عمل ماموپلاستی تنها برای زیبایی و تناسب اندام انجام نمی شود، بلکه این عمل را می ‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه ‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه ‌ها نیز انجام داد.

بانوانی که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه ‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه هایی خوش‌ فرم ‌تر داشته باشند، می توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل ماموپلاستی می توانید به مقاله ماموپلاستی چیست؟ مراجعه کنید.

یکی از بهترین پزشکان در شیراز، دکتر وحید عین آبادی می باشد که می توانید برای عمل ماموپلاستی خود به کلینیک ایشان مراجعه کنید.

 

مراقبت های قبل از عمل ماموپلاستی

جلسه معاینه: در اولین جلسه پزشک اندازه سینه ها و فرم آن ها را بررسی می کند تا مشخص شود نیاز به عمل جراحی هست یا خیر.

بررسی مجاز بودن یا نبودن برای عمل ماموپلاستی: اگر فرد دارای بیماری ‌هایی مانند دیابت باشد، نمی تواند عمل ماموپلاستی انجام دهد، لذا بررسی این موارد الزامی است.

جلسه مشاوره: در جلسه مشاوره پزشک همه جوانب مثبت و منفی عمل ماموپلاستی را بیان می کند.

استحمام در شب قبل از عمل: شب قبل از عمل ماموپلاستی حتما باید استحمام انجام شود.

قطع مصرف داروهایی مثل آسپرین: مصرف داروهایی مثل آسپرین که رقیق کننده خون هستند باید مطابق با دستور پزشک قطع شود.

قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی: قطع مصرف دخانیات و مشروبات الکلی یکی از مراقبت های عمل ماموپلاستی شناخته می شود زیرا افرادی که دخانیات و مشروبات الکلی مصرف می ‌کنند، زخم بدن آن ها دیرتر ترمیم می ‌شود.

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی

مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی تأثیر مستقیمی بر نتیجه‌ جراحی می ‌گذارد؛ انجام این مراقبت ها و رعایت کامل نکاتی که پزشک بیان می ‌کند، سبب افزایش تسریع روند بهبودی می شود و خطرات و عوارض عمل ماموپلاستی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

نکاتی که باید بعد از عمل ماموپلاستی به آن توجه شود، به شرح زیر است:

–          با مشاهده هر گونه مشکل از قبیل قرمزی، لرز، خونریزی غیرطبیعی فرد حتما باید به پزشک مراجعه کند.

–          بیمار برای انجام معاینات و بررسی ‌های لازم، در تاریخ ‌های مشخص شده، باید به پزشک خود مراجعه کند تا روند بهبودی او مورد بررسی قرار گیرد.

–          همچنین در هفته‌ اول، فرد برای انجام معاینات و بررسی ‌های لازم نیاز است نزد پزشک برود.

–          ممکن است بیمار در منطقه مورد نظر خارش و خشکی احساس کند که یک امر طبیعی است و نشانه ‌ای از ترمیم زخم ‌های حاصل از جراحی می باشد.

–          برای جلوگیری از تورم بیشتر در محل جراحی، فرد باید میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهد.

–          پس از عمل ماموپلاستی، بیمار باید میزان نوشیدن آب را به میزان قابل توجهی افزایش دهد؛ چرا که نوشیدن آب و مایعات فراوان در دوره نقاهت، سبب افزایش هیدراته شدن بدن می شود و به بهبود زودتر بیمار بسیار کمک می کند. همچنین با خوردن مایعات، سرعت گردش خون افزایش پیدا می کند و موجب دفع مواد اضافی بدن بیمار می شود که این امر تورم را کاهش می دهد.

–          برای جلوگیری از بروز عفونت در محل زخم، فرد باید آنتی ‌بیوتیک ‌های تجویز شده توسط پزشک را به صورت منظم مصرف کند و می‌ تواند در صورت بروز درد، تحت نظر پزشک از مسکن استفاده نماید.

–          یکی از مهم ترین مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی، استفاده از سوتین مخصوص می باشد که اهمیت بسیاری دارد. پس از عمل ماموگرافی به مدت چهار هفته، باید به صورت مداوم و بیست و چهار ساعته از سوتین طبی استفاده شود.

–          بهتر است در مراقبت های بعد از عمل ماموپلاستی از دستمال و حوله تمیز، تیشرت و بلوز راحت استفاده شود که فشاری به بافت‌ های سینه وارد نکند. همچنین فرد باید از پماد ها و کرم‌ های مخصوص که توسط پزشک متخصص تجویز می ‌شوند، استفاده کند.

طرز خوابیدن بعد از عمل ماموپلاستی چگونه است؟

سه هفته‌ ابتدایی بعد از عمل ماموپلاستی، بسیار اهمیت داد و فرد باید حتما به پشت بخوابد؛ فرد بیمار نباید روی پهلو و شکم در این دوره‌ زمانی، بخوابد.

همانطور که گفتیم عمل ماموپلاستی یک جراحی زیبایی است که سبب اصلاح فرم و اندازه سینه ‌ها می ‌شود؛ لذا، برای بدست آوردن نتیجه ایده آل از عمل ماموپلاستی، باید از ایجاد فشار بر روی سینه ‌ها جلوگیری کرد و سینه در بهترین وضعیت خود تثبیت بشود.

اگر فرد نمی تواند به پشت بخوابد، باید به جز خوابیدن بر روی شکم وضعیت بهتری را انتخاب کند؛ چرا که ممکن است فشار بر روی بافت سینه ‌ها، موجب عدم قرینگی در سینه ‌ها بشود. با ایجاد دو بالش در زیر سر بیمار در هنگام خواب، تورم و درد تا میزان مشخصی کاهش پیدا می کند.

 

در مراقبت های بعد از ماموپلاستی باید از انجام چه کارهایی خودداری کرد؟

–          خودداری از مصرف الکل و استعمال دخانیات

–          عدم فعالیت بدن، تورم و کبودی را تشدید می ‌کند؛ لذا بعد از عمل ماموپلاستی فرد باید از استراحت مطلق بعد از عمل خودداری کند.

–          کاهش مصرف غذا های چرب، پر نمک و پر ادویه در رژیم غذایی

–          عدم مصرف داروهای ضد انعقاد خون

–          عدم انجام فعالیت ‌های سنگین تا دو ماه بعد از عمل ماموپلاستی

–          خودداری از رانندگی کردن

–          اجتناب از انجام فعالیت‌ هایی که سبب حرکت زیاد عضلات بازو و قفسه سینه می شوند.

–          خودداری از از مصرف خودسرانه هر گونه دارو

 

یکی از بهترین پزشک های حال حاضر برای عمل ماموپلاستی، دکتر وحید عین آبادی در شیراز می باشد که می توانید برای جراحی به کلینیک ایشان در شهر شیراز مراجعه کنید.