عملبینی،روشهایآنوانواعمدلبینی

عمل بینی، روش های آن و انواع مدل بینی

عمل بینی از رایج ترین جراحی های زیبایی می باشد و می تواند برای زیبایی ظاهر بینی یا اصلاح نقص های ساختاری آن انجام شود. جراحی بینی ممکن است با توجه به نوع روش و بینی فرد متفاوت باشد؛ اما عمل بینی چند تکنیک دارد؟ برای هر نوع بینی، چه روشی مناسب است؟ در این مقاله خلاصه ای از عمل بینی، تکنیک های آن و انواع مدل بینی گفته ایم.

 

عمل بینی چیست؟

عمل بینی یکی از پرطرفدارترین جراحی های زیبایی می باشد که می تواند بر نحوه عملکرد بینی تاثیر بگذارد و ظاهر شما را تغییر بدهد. پزشک متخصص در طی این عمل، غضروف و استخوان بینی را برای رسیدن به یک ظاهر مطلوب تر تغییر می دهد.

همچنین عمل بینی می تواند برای اصلاح نقص های ساختاری، از جمله مواردی که باعث مشکلات تنفسی می شود، نیز انجام شود. عمل بینی می تواند تا حد زیادی اعتماد به نفس افراد را بالا ببرد.

مراقبت های قبل و بعد از عمل بینی بسیار مهم هستند و باید رعایت شوند. برای مطالعه ی بیشتر در این مورد می توانید به مقاله موجود در سایت ما مراجعه کنید.

دقت کنید حتما عمل بینی خود را به دست یک جراح زیبایی با تجربه و ماهر بسپارید. یکی از بهترین پزشکان در شیراز، دکتر وحید عین آبادی می باشد که می توانید برای عمل بینی خود به کلینیک ایشان مراجعه کنید.

دلایل انجام عمل بینی

دلایل یا اهداف عمل بینی را می ‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • برطرف کردن مشکلات تنفسی
  • ایجاد تقارن در بینی های کج
  • صاف کردن برجستگی ‌های روی بینی
  • کوچک کردن و ایجاد تناسب بین بینی و سایر اجزای صورت
  • برطرف کردن انحراف بینی و رفع مشکلات ساختاری در بینی
  • رفع افتادگی نوک بینی به خصوص در بینی ‌های گوشتی

روش ها و تکنیک های عمل بینی

می توان دو روش کلی برای عمل بینی در نظر گرفت: جراحی بینی بسته و جراحی بینی باز. انتخاب روش مناسب کاملا به شرایط بیمار و نظر پزشک بستگی دارد.

 

عمل بینی به روش بسته

در عمل بینی به روش بسته، جراح با ایجاد کردن تمامی برش های عمل از داخل بینی و جدا کردن مقدار بسیار کمی از پوست بینی از اسکلت آن با کمک ابزار مخصوص، تغییرات لازم را بر روی ساختار بینی اعمال می کند.

در این روش پزشک نمی تواند تغییرات عمده روی بینی ایجاد کند، چرا که پزشک دید کاملی نسبت به ساختار داخلی بینی ندارد. در نتیجه اگر بینی نیاز به تغییرات کوچک و رفع ایرادات محدودی داشته باشد، عمل بینی به روش بسته انجام می شود.

مزایا تکنیک بسته عمل بینی

  • زمان کوتاه تر عمل
  • زخم و التهاب کمتر

معایب تکنیک بسته عمل بینی

  • نیازمند مهارت بالا
  • مناسب تغییرات جزئی

 

عمل بینی به روش باز

در این روش عمل بینی، جراح برای انجام این عمل نه تنها برش ‌هایی را در داخل بینی ایجاد می ‌کند بلکه نیاز به ایجاد برش در ناحیه کلوملا و یا به عبارت دیگر پوست میان حفره‌ های بینی نیز دارد.

ایجاد این برش ها در عمل بینی باز باعث می شود پزشک پوست بینی را بالا بیاورد و با دید مستقیم، برای اعمال تغییرات لازم بر روی ساختار بینی عمل کند.

مزایا تکنیک باز عمل بینی

  • قدرت مانور بیشتر
  • تغییرات گسترده تر

معایب تکنیک باز عمل بینی

  • زخم و تورم بیشتر
  • دوره نقاهت طولانی تر

 

همچنین یکی از روش های معروف عمل بینی، رینوپلاستی می باشد که می توانید در این خصوص، مقاله رینوپلاستی چیست؟ را مطالعه کنید.

 

انواع بینی

به طور کلی دو نوع بینی گوشتی و بینی استخوانی داریم که هر کدام از آن‌ ها ویژگی‌ های منحصر به فردی دارند. با توجه به نوع بینی خود می توانید به پزشک مراجعه کنید و برای عمل بینی اقدام نمایید.

 

جراحی بینی گوشتی

این نوع بینی معمولا بافت چربی بیشتر، پوست ضخیم ‌تر و غضروف ضعیف ‌تری نسبت به بینی ‌های استخوانی دارد؛ در نتیجه عمل بینی گوشتی نسبت به عمل بینی استخوانی دشوارتر می باشد و نیاز به مهارت و تخصص بالاتر پزشک دارد.

برای انجام جراحی بینی گوشتی ممکن است نیاز به پیوند غضروف باشد تا جراح بتواند با این کار ساختار و اسکلت بینی را کاملا مستحکم و مقاوم سازد. اغلب غضروف اضافه را از ناحیه پشت گوش و یا دنده خود بیمار برمی دارند، اما اگر بافت آن قسمت برای انجام این کار مناسب نباشد، می توان از غضروف مصنوعی نیز استفاده کرد.

ویژگی ‌های بینی گوشتی

  • نوک بینی در این مدل از بینی ‌ها به صورت گرد و پهن می ‌باشد.
  • از لحاظ ساختمان و ساختار اسکلتی دارای بافت و غضروف ضعیف ‌تری است.
  • پوست بینی گوشتی بسیار ضخیم می باشد و غدد چربی فعال نیز در پوست نوک بینی وجود دارد.

 

جراحی بینی استخوانی

می توان گفت قوز بینی، که بر روی پل بینی قرار دارد، یکی از خصوصیات بارز بینی های استخوانی می باشد. همچنین نسبت به بینی های گوشتی، این نوع از بینی ‌ها دارای غضروفی مستحکم و پوستی نازک ‌تر هستند. جراحی بینی این مدل زمان کمتری می گیرد و راحت تر میباشد.

ویژگی ‌های بینی استخوانی

  • بینی استخوانی غضروفی مستحکم و پوستی نازک ‌تر نسبت به بینی ‌های گوشتی دارد.
  • معمولا در بینی ‌های استخوانی قوز قابل ملاحظه‌ای بر روی پل بینی وجود دارد که اندازه آن در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد.
  • دوره نقاهت کوتاه تر و کبودی و التهاب کمتر نیز یکی دیگر از ویژگی ‌های عمل بینی استخوانی می ‌باشد.

انواع مدل های عمل بینی

مدل‌ های عمل بینی به سه دسته طبیعی، فانتزی و نیمه فانتزی تقسیم بندی می ‌شوند.

جراحی بینی طبیعی

در این عمل بینی تنها ایرادات و نواقص بینی اصلاح می ‌شود و جراح از کوچک شدن بیش از حد بینی خودداری می‌ کند. همچنین در جراحی بینی طبیعی قوس بر روی بینی بسیار کم است و فاصله بین لب بالایی تا نوک بینی حدودا ۹۰ درجه می باشد.

به طور کلی در عمل بینی‌ های طبیعی، علاوه بر اینکه بینی فرم طبیعی خود را کاملا حفظ می کند، هیچ علائم و نشانه ‌ای از عمل بینی بر روی آن دیده نمی شود. به جراحی بینی طبیعی، عمل بینی مردانه نیز می گویند زیرا معمولا این مدل جراحی بینی بیشتر مورد پسند آقایان است.

 

عمل بینی فانتزی

در عمل بینی فانتزی یا جراحی بینی عروسکی قوس زیادی بر روی پل بینی ایجاد می ‌شود و فاصله بین لب بالایی و نوک بینی بیشتر از مدل طبیعی است. معمولا خانم ها از این مدل بینی برای جراحی بینی خود استفاده می کنند.

اغلب فرم بینی فانتزی بر روی بینی ‌های استخوانی اعمال می‌ گردد؛ همانطور که گفتیم بینی ‌های گوشتی غضروف ضعیف ‌تری دارند و ممکن است برای برداشتن بافت زیادی از بینی، دچار مشکل شوند.

 

عمل بینی نیمه فانتزی

جراحی بینی نیمه فانتزی ترکیبی از دو نوع بینی طبیعی و بینی عروسکی می باشد و قوس روی بینی کمتر از حالت بینی فانتزی می ‌باشد.