درمانورمسینهبعدازعملماموپلاستی

درمان ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

عمل ماموپلاستی سبب بزرگ کردن، کوچک کردن، ایجاد تقارن و فرم ‌دهی سینه می شود. اما این عمل همانند عمل های دیگر، عوارضی دارد که ورم سینه یکی از آن‌ ها می باشد. تورم سینه بعد از عمل به دلیل تجمع مایعات لنفاوی ایجاد می‌ شود. می توان با رژیم غذایی صحیح، مصرف آب فراوان و پوشیدن گن طبی، ورم سینه را سریع تر کاهش داد. در این مقاله، ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی را بررسی کرده ایم و روش های مختلفی برای بهبود ورم سینه معرفی کرده ایم.

 

ماموپلاستی

ماموپلاستی یک جراحی زیبایی برای خانم ‌ها می باشد که سبب تغییر حجم سینه ‌ها و زیباتر کردن آن ها می شود. عمل ماموپلاستی تنها برای زیبایی و تناسب اندام انجام نمی شود، بلکه این عمل را می ‌توان با اهداف درمانی و به منظور تقارن در سینه ‌ها یا برطرف کردن درد گردن و شانه ‌ها نیز انجام داد.

بانوانی که به دلایل ظاهری، پزشکی یا روانی از حجم سینه ‌های خود راضی نیستند و دوست دارند سینه هایی خوش‌ فرم ‌تر داشته باشند، می توانند عمل ماموپلاستی را انجام دهند. برای اطلاعات بیشتر در مورد عمل ماموپلاستی می توانید به مقاله ماموپلاستی چیست؟ مراجعه کنید.

یکی از بهترین پزشکان در شیراز، دکتر وحید عین آبادی می باشد که می توانید برای عمل ماموپلاستی خود به کلینیک ایشان مراجعه کنید.

ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

یکی از عوارض عمل ماموپلاستی ورم سینه می باشد که تورم سینه بعد از عمل به دلیل تجمع مایعات لنفاوی ایجاد می‌ شود و در هفته اول پس از جراحی با بهبود بافت و عضله به اوج خود می رسد. در اواخر هفته اول ورم سینه کم کم شروع به فروکش می ‌کند، اما تا چند هفته پس از آن ممکن است آثاری از آن باقی بماند.

اغلب ورم‌ سینه طی ۷ تا ۱۰ روز بعد از عمل ماموپلاستی از بین می رود و ۳ روز بعد از عمل ماموپلاستی، فرد می تواند به سر کار باز گردد و در عرض ۲ تا ۴ هفته به روال عادی باز می گردد.

همچنین در هفته اول دوره نقاهت عمل ماموپلاستی، تعداد کمی از بیماران ممکن است تورم را در پاهای خود نیز تجربه کنند. به طور کلی تورم یک خطر نیست و به مرور زمان برطرف خواهد شد.

چگونه تورم پس از ماموپلاستی را کاهش دهیم؟

مدت زمان بهبودی و ناپدید شدن ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی، برای افراد مختلف متفاوت است؛ اما روش‌ هایی برای کاهش تورم و سرعت بخشیدن به روند بهبودی ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی وجود دارد. بعضی از روش های کاهش تورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی به شرح زیر است:

هیدرانه ماندن بعد از عمل ماموپلاستی: بیمار باید روزانه ۲ لیتر یا بیشتر آب بنوشد؛ چرا که آب به کاهش سریع ‌تر تورم کمک می ‌کند.

داشتن رژیم غذایی سالم و متنوع: با کمک مواد مغذی حاصل از یک رژیم غذایی سالم و متعادل و غنی از پروتئین، فیبر و کربوهیدرات ‌های پیچیده، تورم و کبودی بعد از عمل کاهش پیدا می کند و سبب افزایش سرعت بهبود ورم سینه می شود.

مکمل ویتامین ‌ها، مواد معدنی و آهن: با مصرف مکمل ها، ویتامین ‌ها، مواد معدنی و آهن، به بهبودی بدن و کاهش سریع تر تورم کمک می شود.

آنتی اکسیدان‌ های طبیعی: فرد باید غذا های غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین را مصرف کند تا به بهبود ورم سینه کمک کند. غذا های سرشار از آنتی اکسیدان:

میوه ‌ها: تمشک، توت فرنگی، زغال اخته، انگور بنفش یا قرمز و خرما

سبزیجات: کلم پیچ، کلم قرمز، چغندر، اسفناج، هویج، و سیب زمینی شیرین

آجیل: گردو، بادام و سایر آجیل ‌ها

فعال ماندن پس از عمل ماموپلاستی: بعد از استراحت کافی، هنگامی که فرد احساس راحتی کند، در عرض حدود ۴۸ ساعت پس از جراحی، می‌ تواند پیاده ‌روی را شروع کند. پیاده ‌روی سبب تحریک گردش خون سالم می شود و باید حداقل یک بار در روز انجام شود. پس از آن هر روز به طور مکرر فرد می تواند تمرینات سبک انجام دهد.

ماساژ سینه و استفاده از سوتین طبی برای کاهش تورم

در روزهای پنجم و هفتم بعد از عمل ماموپلاستی، که درد ناحیه عمل کم شده است، ماساژ سینه توصیه می ‌شود. فرد می ‌تواند در فواصل زمانی معین و تا سه ماه ماساژ سینه انجام دهد.

ماساژ سینه فواید زیادی دارد که سبب کاهش تشکیل کیست‌ هایی که در اطراف پروتز سیلیکونی پس از جراحی ‌های سیلیکونی سینه و لیفت سینه ایجاد می‌ شوند، می شود. همچنین با ماساژ سینه مایعات لنفاوی سریع‌ تر خارج می شوند و در نهایت ورم سینه کاهش می یابد.

پس از عمل ماموپلاستی، پزشک به فرد توصیه می کند از سوتین طبی یا ورزشی استفاده کند. بهتر است که این سوتین ‌ها مطابق با توصیه پزشک متخصص پوشیده شود تا روند کاهش ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی به خوبی پیش برود.

می توان گفت فرد باید حداقل ۱ تا ۲ ماه از سوتین طبی بعد از عمل ماموپلاستی استفاده کند. سوتین ‌های طبی کمی گران ‌تر از سوتین ‌های ورزشی می باشند اما این سوتین ها مطابق با ساختار و آناتومی سینه و سازگار با ارگونومی بدن طراحی شده اند و انتخاب بهتری برای پوشیدن بعد از عمل ماموپلاستی هستند.

این سوتین‌ های طبی با محافظت از سینه ‌ها در هنگام حرکات بازو و بدن، در حد مطلوب درد را تسکین می دهند. همچنین الیاف بافتنی مخصوص سینه بند طبی، در حین تنفس و حرکات بدنی، سبب ماساژ سینه ‌ها می شوند و در بهبودی ورم سینه موثر هستند. درواقع فشاری که این سوتین ‌ها به سینه وارد می‌ کنند باعث کاهش ورم آن ها می شود.

 

فرآیند بهبود ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی

تمام بخیه ها در پایان هفته دوم، برداشته می‌ شوند و معمولا جای زخم زیاد نیست. در مقاله مراقبت های قبل و بعد از عمل ماموپلاستی نیز گفتیم که فرد بعد از عمل ماموپلاستی، حداقل به مدت یک ماه به جای سوتین معمولی باید از سوتین طبی استفاده کند و به هیچ وجه بر روی سینه خود نخوابد و هیچ گونه فعالیتی که شامل حرکات اجباری است انجام ندهد.

در اوایل مقاله گفتیم که ورم سینه بعد از عمل ماموپلاستی کاملا طبیعی می باشد؛ زیرا بافت و عضلات بعد از عمل ماموپلاستی بهبود می ‌یابند و ورم سینه بعد از این عمل، نشان ‌دهنده همین بهبودی است. به طور معمول در بدترین حالت یک هفته تا ۱۰ روز ورم سینه ادامه پیدا می ‌کند.

 

یکی از بهترین پزشک های حال حاضر برای عمل ماموپلاستی، دکتر وحید عین آبادی در شیراز می باشد که می توانید برای جراحی به کلینیک ایشان در شهر شیراز مراجعه کنید.